Friday, 29 March 2013

PERNAHKAH JAMALUL KIRAM DAN PUTRINYA MEMIKIRKAN HAL BANGSANYA?


INILAH RESIKO YANG TERPAKSA DIGALAS BANGSA SULUK SEPANJANG HAYAT

KESIMPULANNYA BANGSA SULUK JUGA HARUS AJUKAN PERSOALAN INI KEPADA JAMALUL KIRAM DAN BUKAN KEPADA KERAJAAN MALAYSIA

'KOMEN PEMBACA FACEBOOK TENTANG NASIB KAUM SULUK MALAYSIA BILA PENDATANG SULUK MENCEROBOH KEDAULATAN NEGARA MALAYSIA'

Initrah Initrah mmg jd kesan yg truk smnjk insiden LD, lihatla skrng, ramai budak2 yg grade brbngsa suluk, sdh tdk di pndang lg, apply la mn2 krj govern atau swsta, prmhn di tolak..kesian diorng ni..jd mngsa..skrng bngsa sdh yg di pndng bkn lg trf pendidikan..nmpknya, sjrh sdh dinafikan, bangsa yg jgk trut mnyumbng kpd pembentukn malaysia, kini mula dipertikaikan, hanya krn nila setitik..renung2kan..peace!
 


 
Elee Mardiana Rasanya kita rakyat Malaysia ni, tak ada yang rasis kecuali bila orang buat kat kita dulu, baru kita mula berhati-hati.
 


 
Taiyo Alternator kami bukan rasis dengan Suluk tapi bangsa SULUK kena buktikan taat setia dengan Kerajaan MALAYSIA dengan sepenuh hati menetang habis habisan tindakan SYAITAN KIRAM III tsb . . kalau perlu buat sidang media .. kumpul seberapa banyak bangsa Suluk dalam Sabah ini dan buat demo secara aman . . tunjukan sama Bangsat KIRAM III tu ... Kalau cakap saja xada guna, kami mmg pandang serong sama bangsa Suluk skg
 


 
Amm Sc bangsa suluk kena tunjukkan taat setia kepada kerajaan dan yang dipertuan agong dulu.buktikan.jangan "DIDEPAN LAIN,DIBELAKANG LAIN".
 


 
Initrah Initrah Ko mention SULUK yg mn ni..adakah yg dtg sbelum kemerdekaan lg atau yg msuk slps kemrdekaan..beza 2 ah..taat setia? nenek moyang kami ddk di sbh berkurn lama, malah bp sy yg lhr sems zmn jepun jgk trut menjadi suara 2/3 dlm pemebntukan malaysia 1963 iaitu suruhanjay cobbold..bleh ba, kemukakan sj cdgn mu ini kpd pihak berwajib..InsyaAllah, mgk diorng pertimbngkan 2..
 


 
Jan Hasfany bodoh pnya taiyo... kau jngan smakan smua suluk bro... klau x puas hti, kau dtang lhad datulah jhanam... kau ckap mcm tak syng mlutlah bro... jngan burukkan keadaan... jngan brani di fb jak...
 


 
Mazzed's Omar saudara jan,kalau ko melenting dan apa jua tindakan mencabar ko itu menunjukkan bangsa ko sperti mana ORANG SABAH tau..aku sendiri anak jati TAWAU..skrg bukan masa untuk mencabar dan melayan stgh pendapat org lain terhadap bangsa ko..aku sendiri ada kwn rapat berbangsa SULUK..dan kami tidak sedikit pun memandang serong pd dia..sebb yakin taat setia sumpah anak kelahiran SABAH dengan Yang Di Petuan Agong juga bumi malaysia bertuah ni telah di sematkan sejak kita di zaman sekolah lagi..JANGANLA RISAU apa juga pendapat org lain..kita di ajar memahami pepatah.."dimana bumi dipijak disitu langit di junjung"...
 
 


 








"REKOD " BANGSA AKAN DIAMBIL KIRA SELEPAS INI.

TOLONGLAH.... JANGAN MUSUHI KAMI - PENDUDUK SULUK DI MALAYSIA

LAHAD DATU – Ramai di antara kita masih keliru antara entik Suluk di negara ini dan orang Sulu dari selatan Filipina.

Walaupun ada mengatakan mereka dari suku kaum yang sama tetapi budaya dan pemikiran pengganas Sulu yang menceroboh itu jelas berbeza dan bertentangan dengan moral masyarakat Suluk di negeri ini.

Bagi peneroka-peneroka...
Felda Sahabat di sini yang terdiri dari etnik Suluk, mereka kecewa kerana ramai yang beranggapan mereka juga terlibat dalam mendalangi insiden pencerobohan pengganas militan Sulu itu.

Bagi Datu Datu Ibrahim Datu Abd. Karim, 55, beliau sedih kalau ada yang beranggapan sebegitu hanya kerana ‘darah’ yang mengalir dalam tubuh mereka.

"Ya mungkin keturunan moyang-moyang kita dari selatan Filipina tetapi kami semua lahir di sini, ada kad pengenalan seperti warganegara Malaysia yang lain, kami bersyukur atas nikmat tersebut dan tidak pernah terfikir langsung untuk mengiktiraf sesiapa saja dari sana, malah kami sanggup berjuang demi negara kita yang tercinta".

"Jangan hanya kerana ada orang Sulu dari Filipina membuat angkara, kami hendak dikaitkan sekali, itu tidak adil buat kami".

"Kami gembira kerana kepimpinan tertinggi negara faham situasi tersebut, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak juga mengerti jadi tidak ada sebab untuk mengaitkan kami dengan apa yang berlaku,” katanya

Pendapatnya turut disokong seorang lagi peneroka, Nasib Osup. Menurut Nasib, kesetiaan orang Suluk di Sabah tidak perlu dipertikaikan bahkan ramai pemimpin utama kerajaan negeri dan negara juga dari etnik yang sama.

"Kami perlu bersuara kerana ramai yang tidak faham apa yang sebenarnya berlaku sekarang ini, Tuhan saja yang tahu betapa takutnya kami ketika insiden ini berlaku, pekan jadi sunyi, anak-anak risau ke sekolah, semua rasa nyawa mereka terancam".

"Mungkin ada satu dua orang yang terlibat, ternyata mereka itu ada agenda sendiri yang hanya mereka saja yang tahu kenapa sanggup sampai jadi sekejam ini, membunuh dan menzalimi pegawai keselamatan kita yang tidak berdosa"

"Kami etnik Suluk tidak boleh menerima apa yang orang Sulu Filipina ini lakukan terhadap mereka dan kami semua secara keseluruhannya,” tegasnya.

Bagi Mumin Abd. Lala, mereka kesal kerana pendatang Sulu itu tidak menghargai tempat di mana mereka datang berteduh dan mencari rezeki.

Kita faham hidup di sana susah, mundur…jadi bila mereka datang untuk mencari nafkah maka kita tidak banyak persoal kerana mereka juga perlu wang untuk meneruskan kehidupan.

"Malang sekali kerana ada di antara mereka yang sanggup hendak berperang dengan kita, jadi bila jadi macam ni, bukan kita saja yang susah, pendatang Sulu yang tak tahu apa-apa pun kena menanggung akibatnya,” katanya kesal.

Sunday, 24 March 2013

INILAH CALON SYIAH PAS PARLIMEN PENDANG?

MAT SABU RELA MAKAN BABI JIKA DAP PERINTAH NEGARA ?




 
Mat Sabu menyewa sebuah rumah di Pendang dalam usaha memperkenalkan diri pada masyarakat Pendang yang dilihat kebanyakannya menolak Mat sabu terutama masyarakat Siam yang sangat rapat dengan YB SURAYA YAACOB Adun Sungai Tiang yang bekerja seperti najib bekerja sentiasa turun padang


Seorang ahli PAS memberitahu ada mengikuti Mat Sabu untuk menghadhiri satu Majlis Makan Malam yang dihadiri oleh Lim Guan Eng dan ahli-ahli DAP.

Mat Sabu diminta berucap. Dalam ucapannya, Mat Sabu berkata kepada ahli-ahli DAP, "Saya lebih rela makan babi bersama Lim Guang Eng dari makan ayam dengan Najib.

"Kami akan hidup mati bersama DAP hingga kita ambil alih Putrajaya."

Ahli-ahli PAS yang duduk dalam dua meja yang memakan makanan lain dari hadhirin lain itu boleh berteriak takbir! Allahu Akbar!

Cina-cina DAP yang hadhir hanya bertepuk melihat kebodohan Melayu Islam yang dah dianjingkan menjadi bintang peliharan DAP.

Mana tak binatang peliharan? PAS tidak akan bertambah kuasa atau kerusi tapi hanya bantu pecahkan undi Melayu untuk jadikan DAP bertambah kuasa. PAS juga sanggup dikudakan jentera parti untuk PKR yang mana parti mereka dah lumpuh.

Di Pulau Pinang, DAP akan ambil kerusi kepunyaan PAS dan PKR untuk monopoli kuasa di Pulau Pinang.

Baguslah Mat Sabu. Makanlah babi banyak,
SUMBER
THE UNSPINNERS

"INI TUNTUTAN KAMI KATA AMBIGA"DAN HARUS DIPENUHI.U BANTAH U TURUN.....

PEDIH MASIH TERASA TERHINA SUNGGUH RASANYA
 
14 Tuntutan IFC. Adakah tuntutan2 ini AKAN DIPENUHI sekiranya PR berjaya menawan Putrajaya? Dan semua kena ingat, AMBIGA dan IFC saling berkait rapat. Ambiga ialah tulang belakang IFC. Manakala PR pula pemuja AMBIGA. :)


1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh... dikenakan tindakan undang-undang.
...

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

Saturday, 23 March 2013

TERBUKTI 'WAN MUHD AZRI' RF142862 PENGUNDI "BERHANTU"

 
Setelah disemak hasilnya adalah ini
 
 
'laa..... record not found'
 
Nampaknya usaha usaha RAFIZI@ SILEMBUT yang MESRA MANJA dengan BOSNYA ini tidak menjadi Berdasarkan kepada nombor RF142863 dan nombor kad pengenalan individu tersebut, Rafizi membuat andaian wujud pengundi hantu dan sebagainya.
 
Bertapa rajinnya beliau berusaha dengan tekun mengedit dan mengharapkan rakyat percaya salah seorang yang paling digeruni dan ditakuti PKR percaya bahawa individu yang bernama PAPAGOMO
 
apa yang paling kelakar ialah identiti yang masih tidak dapat dibuktikan oleh RAFIZI LEMBUT LEMBAI yang MESRA MANJO MANJAAN dengan BOSNYA ini ialah siapakah PAPAGOMO yang sebenarnaya.
 
PAPAGOMO rupanya menjadi igauan mimpi ngeri pada RAFIZI LEMBUT GEMALAI dan BOSNYA ini berusaha bermati matian untuk mencalari kredibiliti SPR khususnya,sememangnya PAPAGOMO adalah pengundi "BERHANTU"yang sangat ditakuti ANWAR IBRAHIM
 
anda boleh semak sendiri no RF142863 yang diterbitkan 'mempunyai rekod oleh RAFIZI LEMBUT ini di laman rasmi SRP http://daftarj.spr.gov.my/DaftarjBM.aspx sambil sambil semak diri anda sendiri dan jangan kehilangan Kad pengenalan anda dan pastikan BARISAN NASIONAL memperolehi kemenangan besar Undi anda menentukan NEGARA kita tidak jatuh kepada PARTI LIAR.
 
Saya juga telah menyemak diri saya dan hasilnya adalah seperti dibawah
 
 

WAJAH SEBENAR PAPAGOMO DIKENAL PASTI...!!!

 
Ni dia papagomo...!!

PAPA HEBAT DI RANJANG

 
!!! Perhhh.....

Kalau dah jenis penipu, sampai bila-bila pun penipu dan menipulah kerjanya. Kalau dah bapa jenis sendiri cakap, sendiri pun tak percaya, apa sangatlah seorang anak yang lembik ubun-ubunnya dan lembik juga segala-galanya.

 Semalam Nurul Izzah bukan main mengepak menuduh polis tak jalankan risikan dengan betul, sebaliknya dengan selamba katak kata, polis terlalu banyak membuat pengintipan terhadap rakyat sampai tak sempat mengintip dan membuat risikan terhadap keselamatan negara.

Hari ini, sama macam dalam kes ORANG MELAYU PERLU DIBENARKAN MURTAD, Nurul Izzah buat kona baring. Dan-dan tu jugak dia keluarkan kenyataan media kononnya, dia menyokong sepenuhnya pasukan polis dan tentera Malaysia. Kononnya juga dia sekadar bersetuju dengan pendapat seorang bekas pegawai tentera yang sangat bermasalah dan telah dilucutkan tauliah pangkatnya bahawa risikan Malaysia terlalu lemah kerana terlalu banyak risikan dibuat terhadap rakyat sendiri.

Pusing kut mana pun, frasa, makna dan intonasi ayat, tetap sama. Maksudnya walau pusing macam mana sekalipun, Nurul Izzah memperlekehkan pihak polis dan masih lagi berpegang dengan tuduhannya bahawa PDRM perlu dimansuhkan dan intipan, siasatan, tangkapan dan pencegahan tidak boleh dilakukan di kalangan rakyat Malaysia yang mempunyai agenda subversif seperti PAPA JAHATnya dan dia sendiri?

Nurul Izzah pernah didedahkan sebagai MAKHLUK BETINA HARAMJADAH yang cuba mendedahkan sistem persenjataan dan sistem pertahanan negara kepada pihak asing, menerusi wawancaranya dengan sebuah stesen televisyen negara jiran. Bagaimanapun, selepas pendedahan dibuat, dan siasatan hendak dilakukan, Nurul Izzah menyatakan bahawa semua itu hanyalah FITNAH JAHAT UMNO semata-mata dengan bantuan media-media seperti Utusan Malaysia, New Straits Times dan sebagainya.

Begitu juga ketika dia menyatakan dengan bangganya bahawa ORANG MELAYU PATUT DIBENARKAN MURTAD atas nama KEBEBASAN BERAGAMA, dia akhirnya membuat kesimpulan mudah dan menuduh Utusan Malaysia yang membuat fitnah terhadapnya, walaupun cakap-cakapnya telah dirakam dan ditayangkan menerusi YouTube dan sebagainya.Sekarang, dia pusing cakap lagi...

Memang betullah... Kalau jenis baka jahat, sampai ke anak cucu pun, jahat jugalah!

Macam Anwar Ibrahim dan keturunannya seperti yang digambarkan ramai rakyat malaysia Sekarang ini, ternampak jelas kepada Nurul Izzah. Tak lama lagi, cucunya iaitu anak daripada Nurul Izzah dengan jantan lembik yang jadi balaci peneman Anwar meliwat jantan lembut lain pula!!!!Menantu pulak kita belum tahu specis yang mana.apakah Nurul Izzah adalah 'pewaris' ibunya....? sama sama kita nantikan kerana bangkai yang busuk tidak boleh ditutup dengan U ULANG I SAMAN.

Friday, 22 March 2013

AGENDA BESAR DAP SELEPAS PRU 13


Ini dikatakan sendiri oleh seorang BEKAS setiausaha sulit Timbalan Ketua DAP Pulau Pinang, En. Mohd Razali bin Abd Rahman "Perancangan Kotor DAP Jika Menawan Putrajaya"
 

1. Malaysia akan bertukar menjadi negara republik.
 
2. Agama Rasmi Kristian.
 
3. YDPA/ YDPN perlu dilantik darI kalangan bukan Melayu.
 
4. Sistem Raja Berpelembagaan akan dihapuskan.
5. Laungan azan tidak dibenarkan waktu Subuh ( Di Penang sekarang ada arahan diminta perlahankan) coz azan menganggu Cina nak tido dipagi hari.
 
6. Pertandingan Tilawah Quran juga akan dihapuskan. Coz membazirkan duit rakyat dan negara Arab pun x buat pertandingan sebegini.
 
7. Badan NGO berteraskan perjuangan orang Melayu akan dibubarkan (Pekida/Perkasa).
 
8. Perkahwinan campuran akan digalakkan.
 
9. Anak yg baru lahir x semestinya agama Islam sehinggalah anak itu 18 tahun baru dia pilih agama mereka secara mutlak.
 
10. Subjek Inggeris akan dijadikan bahasa rasmi. Bahasa kedua rasmi adalah Mandarin.
 
11. Mata pelajaran agama Islam akan dimansuhkan di sekolah. Nak belajor hanya di masjid/surau. Sekiranya orang Melayu nak juga diajar di sekolah subjek Kristian, Hindu,Buddha juga kena diajarkan di sekolah.
 
12. Chin Peng akan dibenarkan balik semula ke Malaysia dan diberi gelaran TUN. Nga Dan Ngeh adalah anak saudara Chin Peng.
 
13. MARA Akan dibubarkan coz jabatan RASIS hanya untuk org Melayu semata-mata.
 
14. Syarikat GLC akan diterajui oleh org bukan Melayu. Org Melayu tak bijak berniaga hanya orang Cina yang terbaik dalam ekonomi.
 
15. Lagu negaraku akan diubah suaikan. Di PRN Sarawak lalu ada dinyanyikan lagu negaraku & bendera baru Malaysia juga sudah ada hanya tunggu menang sahaja ke Putrajaya dan tubuhkan negara republik.
 
16. Rejimen Askar Melayu Diraja akan dibubarkan kerana dominasi untuk orang Melayu sahaja.
 
17. Ketua Panglima Angkatan Tentera & Ketua Polis Negara akan dilantik dari kalangan orang Cina.
 
18. Kakitangan kerajaan dari kalangan Melayu akan dikurangan terutamanya kementerian pelajaran coz nak bawa masuk lebih ramai orang Cina & India.
 
19. 3 agensi Akan ditutup BTN, KEMAS Dan MKN.
 
20. Good Friday Dan Easter Day akan jadi cuti wajib Malaysia untuk memuliakan hari besar Kristian.
 
21. Kedutaan Israel akan diwujudkan di Malaysia.
 
22. DAP dapat 300 jutaUSD diberikan oleh yahudi & duit diparking di bank Singapura sementara waktu standby utk PRU 13 nie.
 
23. Base Tentera Israel akan diwujudkan di Port Dickson.
 
24. Majlis agama Islam akan dibubarkan. Wujudkan Suruhanjaya IFC.
 
25. Wang zakat akan diguna sama oleh orang bukan Islam.
 
26. Mahkamah Syariah dibubarkan.
 
27. DEB akan dimansuhkan.
 
28. Parti yg berteraskan agama akan dibubarkan (PAS).
 
29. Ketua Paderi Kristian akan dilantik sbg Menteri seperti Dato' Jamil Khir.See more


 
 

Thursday, 21 March 2013

BREAKING NEWS : ANWAR IBRAHIM TENAT DITEMBAK PELURU AIR PAPAGOMO...

 
Disebabkan takut rahsia tersebar..Anwar bertindak dengan tindakan yang tidak seperti selalunya..dan Karpal pula tidak sempat menahan Anwar..Pasti dalam kepala Karpal akan berkata...U memang bodohlah Anwar yang u pi saman dia buat apa......Bila U saman dia U sudah KANTOI.....(ilustrasi penulis) anwar ingt semua orang boleh tunduk dengan saman dia.. WALAU APA PUN Gomo seorang yang masih lagi tahu ADAP ADAP dalam menyampaikan kebenaran BUAT RAKYAT MALAYSIA dan penyokong penyokong Anwar yang selalu HESTERIA. Walaupun ramai pihak pembangkang menyatakan Papa Gomo ini seorang yang jahil dan sebagainya namun Gomo hari ini dengan jelas nak menyatakan bahawa dalam diri
 
Gomo ini masih lagi ada perasaan kasihan terutama pada keluarga Dato Sri Anwar Bin Ibrahim.
 
Saksikan video dibawah ini dan anda boleh nilaikannya sendiri apakah lelaki dalam video tersebut Anwar Ibrahim calon yang kononya nak menjadi Perdana Menteri ataupun sebaliknya. Rakaman asal BERWARNA dan AUDIO yang jelas untuk tatapan rakyat Malaysia.



 
 
Balaslah budi gomo ni dengan sedekahkan 100 juta kepadanya sebagai penghargaan kerana tidak mentelanjangkan Anwar dan keluarga seumur hidup
 
 

HIMPUNAN ANAK MUDA ANJURAN PAKATAN RAKYAT...BARISAN NASIONAL HARUS BERWASPADA

 
BARU REHEARSEL SEBAB TU TIDAK BER ORANG..!! HAHA
 
 
Todiaaa…ramainya umat PAS yang datang ceramoh di Alor Setar!! Mcm mana BN nak menang ni kawan2??? Terukla BN kali ni!!! Tgk tu berduyun2 puak PAS dtg ceramoh…po...kok rumput lebih banyok dari pak lebai PAS! miahahahahah - Syam

ALOR SETAR 17 Mac - Ceramah Himpunan Anak Muda anjuran parti pembangkang di Alor Semadom, Alor Setar malam tadi, hanya dihadiri kira-kira 50 orang yang rata-rata berumur melepasi usia muda.

Lantaran itu, hasrat pembangkang untuk menarik pengundi daripada golongan muda bagi meraih sokongan ternyata tidak tercapai.


 Malah, ceramah yang sepatutnya bermula pukul 9 malam itu juga ditunda selama kira-kira 30 minit bagi menunggu kehadiran orang ramai.

Turut hadir menyampaikan ceramah ialah Ahli Parlimen Jerai, Dr. Firdaus Jaafar; Ketua Angkatan Muda PKR Kedah, Azman Nasrudin dan Ketua Biro Perundangan PKR negeri, Gooi Hsiau Leung.

Wednesday, 20 March 2013

NAJIB BUAT HAL LAGI.....!!!

 
ALHAMDULILLAH! BR1M AKANDIBERI SETIAP TAHUN! TQ NAJIB! 



 Baru saja tadi Najib umumkan bahawa BR1M akan menjadi pemberian tahunan kepada rakyat Malaysia. Walau pM tak sebut berapa yang akan diberi, diyakini nilai BR1M akan meningkat kepada 1000 setahun! Alhamdulillah.
 
 
 
Insyaallah akan diteruskan
 
 


 



JIWA ANWAR SEMAKIN TERTEKAN

 




ISU terbaru 'iras tokoh pembangkang' yang disiarkan oleh harakah daily sebagai gambar 'Anwar' dimuat naik oleh rajagoyang 360.blogspot.com dengan aksi songsang seorang lelaki dengan pasangan lelaki lain.

Seperti biasa Anwar dengan segera menyatakan bahawa ini konspirasi jijik UMNO menjelang pilihan raya. Kalau Utusan Malaysia yang menyiarkannya, ia akan segera disaman tetapi tidak pula terhadap blog-blog lain yang menyiarkannya.

Sesungguhnya Anwar sedang menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 dengan jiwa yang gelabah. Ia tidak bersih dan kelihatan bersih dengan imej dan kredibiiti yang banyak menimbulkan persoalan.

Isu Lahad Datu juga 'dikaitkan' dengannya dan ternyata pihak keselamatan negara hampir berjaya menghadapi masalah yang berbangkit kerana pergolakan di Sabah tidak sampai memberi kesan kepada pilihan raya yang bakal mendatang.

Peristiwa di Lahad Datu memberi kesan dan momentum yang cukup bermakna kepada warga keselamatan dan juga masyarakat umum, dan sokongan yang luar biasa terhadap wira negara yang telah pergi amat dirasakan.

Banyak perkara pokok yang diperjuangkan oleh Anwar memberi kesan kepada masyarakat. Meski penyokong tegarnya mungkin tidak berubah kerana memiliki sifat 'mati rasa' tetapi kelompok simpatisan dan atas pagar yang penting dalam pengundian ternyata ada kesannya.

Isu pluralisme agama yang dibangkitkan oleh Anwar di London School of Economics 'menyamakan semua agama itu sama' masih belum selesai dibangkitkan di seluruh negara dan ia menjadi polimik berterusan.

Pendekatan liberal Anwar dalam agama terlihat dengan sikapnya terhadap kalimah Allah walaupun Majlis Syura Pas mengambil keputusan tidak membenarkan ia digunakan dalam Bible versi bahasa Melayu.

Anwar sebagai orang politik sepatutnya faham bahawa kalimah Allah adalah perkara sensitif bagi orang Melayu dan masyarakat Islam di rantau ini. Anwar pernah menjadi pemimpin gerakan Islam semasa dalam ABIM dulu. Apakah ia tidak berasa peka terhadap perkara ini khususnya dalam kalangan akar umbi Pas dan umat Islam yang lain.

Fahaman liberal yang dianut oleh Anwar menyebabkan beliau dikatakan 'amat simpati' dengan gerakan LGBT seperti kenyataan yang dibuat oleh anaknya Nurul Izzah semasa dialog di gereja tidak lama dulu.

Terus ditunggu oleh masyarakat ialah tidak sedianya Anwar menyaman Tun Dr. Mahathir Mohamad penulis buku Doctor Inside the House atau terjemahannya Doktor Umum kerana memuatkan bab-bab tentang dirinya. Salah satu bab yang ditulis sangat menyentuh kredibiliti Anwar.

Ia mengingatkan penulis tentang kenyataan Lee Kuan Yew suatu ketika dulu yang membuat kenyataan dalam Wikileaks menyatakan "He did it" atau "Dia melakukannya". Kenyataan ini adalah serius dan Anwar patut saman Kuan Yew.

Lebih jauh daripada itu Anwar wajib saman Datuk Eskay Abdullah yang menyiarkan gambarnya dengan perempuan Cina kerana ia sangat memalukan. Dan orang masih bertanya ke mana gerangan jam Omega yang dikatakan oleh Anwar disimpan oleh Wan Azizah.

Orang yang cintakan integriti masih terus menunggu Anwar menyaman Datuk S. Nallakaruppan dan Ummi Hafilda yang seringkali mengeluarkan kenyataan yang sangat kontroversial mengenai peribadi Anwar supaya beliau membersihkan dirinya. Ia penting kerana Anwar dikatakan ingin menjadi Perdana Menteri.

Kesnya di Mahkamah Rayuan akan dibicara tidak lama lagi. Tiba-tiba masyarakat dikejutkan dengan kenyataan bapa Mohd Saiful Bukhari, Azlan Mohd Lazim yang berputar arah walaupun semasa perbicaraan ia terus berdiri bersama anaknya dan sanggup bertemu Yang di-Pertuan Agong mengenai kes anaknya. Kalau tidak berada-ada masakan tempua bersarang rendah.

Kes ini juga terkait dengan peguamnya Yuktes Vijay yang mengeluarkan dua pucuk surat dan mencabar Anwar menyamannya. Yuktes musykil mengapa Anwar tidak berani memberikan keterangan cara bersumpah di mahkamah.

Apakah semua ini dan banyak lagi yang belum sempat dipaparkan menyebabkan Pas semacam merasakan ada perkara yang tidak kena kepada Anwar. Ketua Penerangan Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man pernah membuat kenyataan bahawa jawatan Perdana Menteri tidak semestinya Anwar.

Ia amat bercanggah dengan pendirian awal pakatan pembangkang ingin menabalkan Anwar sebagai Perdana Menteri sekiranya mereka menang. Apakah Majlis Syura telah membuat keputusan terhadap isu ini. Kalau sekadar isu kalimah Allah rasanya Nik Aziz tidak akan menziarahi Karpal Singh baru-baru ini. Karpal masih berpendirian seperti yang dilafazkan di Parlimen suatu ketika dulu bahawa Anwar adalah "kaki liwat" dan ia tidak ditarik balik hingga kini.

Karpal Singh dan DAP semacam cenderung mahukan Anwar menjadi Perdana Menteri. Karpal Singh terkenal sebagai orang yang ada kredibiliti. Mengapa dalam isu Anwar, Karpal menjadi lunak sedangkan jawatan Perdana Menteri memerlukan kredibiliti yang tinggi.

Ini yang menyebabkan Anwar berasa gelabah menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 kerana isu-isu dulu tidak terlerai dan isu-isu baru datang satu demi satu. Helah sedang dicari tetapi masyarakat umum mula mengerti siapa sebenarnya Anwar. -
Utusan Malaysia

ANWAR KENA PUKULAN TKO PAPAGOMO

 
ANWAR TERJERAT OLEH SAMANNYA SENDIRI
Bila Papagomo menyerang balas Anwar kaku dan beku.Peluh dingin sudah memercik di dahi Nuor 
 
tanya sama pokok apa sebab goyang
lalu jawab pokok angin yang goncang
tanya sama Anwar apa sebab goyang
lalu jawab anwar Papagomo menyerang
 

ANWAR TERKEDU DENGAN JAWAPAN PAPA GOMO

48 JAM UNTUK ANUAR TARIK BALIK ATAU DEDAH VIDEO BARU DARI PAPA GOMO?



 

Terkini, Blog papagomo memberi amaran kepada Nuar untuk menarik balik saman selama 48 jam atau bakal ada pendedahan Video baru, hmmm banyak pulak video yang ada rupanya, adakah benar ada lagi video pasal sex? Kalau dilihat nampaknya lain yop, kali ni kaler ler pulak, apa yg kita boleh tengok macam ada warna dan mungkin ada suara kot? Teman tunggu apa next akan terjadi... Kalau nak meneka sembangnya teman tak tau ler. Hehehe... Macam drama balik kampung boleh ler agak, 'errr abang datang jauh utnuk you tau, sibuk pun abang datang tau' hehehe apa paun kita tunggu apa kesudahannya kes nuar saman gomo nie, dan kita juga tunggu apa ker ada video baru jika anwar tidak menarik balik saman pada gomo... Wait n see... Apa gomo kata? Korang baca ler sendiri...


Untuk makluman Dato Sri Anwar Ibrahim hari ini saya telah pun terpancut kerana sekian lama air saya tertunggak menantikan saman dari Dato Sri. Tak disangka hari ini ianya keluar terpancut melimpah limpah dengan amaun RM 100 juta dari Anwar Ibrahim.



Permohonan Maaf saya :

Salam sejahtera kepada Dato Sri Anwar Bin Ibrahim Ketua Umum Pakatan Rakyat. Saya dengan ini memohon maaf diatas ketelanjuran saya yang menyebarkan gambar gambar berbentuk separa lucah kepada rakyat. Saya benar benar memohon maaf diatas kebiadapan saya ini yang mencerca Dato Sri dan melabelkan Dato Sri sebagai pengamal Homoseksual.

Dengan permohonaan Maaf ini saya harap agar Dato Sri dapat balik menarik saman RM 100 juta yang difailkan keatas saya kerana saya orang susah, tidak ada duit sebanyak itu untuk membayar saman Dato Sri. Lagipun saya terpaksa menanggung 5 orang adik adik saya yang masih lagi bersekolah manakala ibu saya tidak sihat dan bapa saya pula tidak berkerja.

Apa sekalipun Dato Sri, saya juga dengan ini memberikan amaran buat Dato Sri untuk menarik balik saman tersebut dalam masa 48 Jam kerana jika Dato Sri tidak menarik balik saman tersebut serta membuat permohonan Maaf kepada saya maka saya dengan ini tidak akan teragak agak untuk mendedahkan lebih banyak paparan video Homoseksual Dato Sri untuk tatapan rakyat.














Saya juga nak menegaskan disini bahawa paparan Gambar gambar diatas ini adalah sebahagian daripada aktiviti mingguan Dato Sri dalam menjalankan kerja Homoseksual mebelasah Jubor jubor lelaki terutamanya anak muda.


Dato Sri Anwar Ibrahim, 6 hb Febuari 2013 berlokasi di Hotel Hilton KL Central pada jam 1 pagi rakaman aksi Dato Sri membelasah Jubor Mahasiswa dari Sabah juga berada di tangan saya. Saya merasakan bahawa Dato Sri tahu apa yang akan berlaku jika Video tersebut tersebar kerana rakyat perlukan bukti nyata dalam pekara ini.

Apa yang dilakukan saya adalah untuk menyedarkan rakyat Malaysia bahawa Dato Sri Anwar Ibrahim tidak layak menjadi pemimpin dengan moral yang begitu jijik apatahlagi dengan ketagihan homoseksual yang saya lihat tidak dapat lagi dibendung. Wan Azizah, Nurul Izzah dan juga suami Nurul tahu kegiatan Dato Sri dan saya rasa Dato Sri pasti terkejut jika saya nyatakan bahawa Menantu Dato Sri yang akan membawa Dato Sri keluar setiap malam bagi mencari Jubor untuk dikoyakkan.

Pendedahan mengenai moral Dato Sri saya lakukan demi rakyat Malaysia. Seharusnya Dato Sri berundur dari pentas politik dengan kadar segera demi menjaga maruah keluarga Dato Sri terutama Wan Azizah yang sudah begitu lama menahan azab dengan kegiatan tak bermoral Dato Sri.





Saya juga tertanya tanya mengapa Dato Sri Anwar Ibrahim tidak menyaman saya, Dato Eskay sejak pendedahan Video Seks Dato Sri dan China Doll tersebar. Mengapa dalam isu video seks China Doll Anwar Ibrahim tidak menfailkan saman keatas Dato Eskay yang terang terang bersumpah serta menyatakan bahawa Dato Sri merupakan lelaki didalam video tersebut yang membalun Pelacur China itu?Akhir sekali saya nak menyatakan bahawa saya memohon Maaf kepada Dato Sri kerana saya tidak ada pilihan lain selain daripada terus mendedahkan kegiatan tak bermoral Dato Sri agar rakyat mengetahui kebenarannya. Rakyat tidak mahu pemimpin jijik sepertimana manusia bernama Anwar Bin Ibrahim.Buat Anwar Ibrahim, saya mengikut jejak langkah Tun Mahathir idola saya:Bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad enggan memohon maaf kepada bekas timbalan, Anwar Ibrahim dan menolak tuntutan RM100 juta (US$26.7 juta) sebagai ganti rugi kerana memanggil Anwar sebagai seorang homoseksual. - KLIIK DISINI
Klip Video Dalam Simpanan Papa Gomo : )
Anwar Ibrahim ingat tragedi Jubor Mahasiwa dikoyakkan beliau?
Percayalah bahawa Anwar Ibrahim tidak akan ingat kerana sudah
puluhan dan mungkin ratusan Jubor anak muda diratahnya.



Jadi dengan ini 48 jam tempoh diberikan untuk Dato Sri Anwar Ibrahim menarik balik saman dan membuat permohonan Maaf kepada saya. Jika tidak maka Bala yang dah mati tu akan menimpa Dato Sri Anwar selepas 48 jam bermula dari jam 4 petang ini.Psssttt... Lawan tetap Lawan.... U Ulang Lagi I saman U...hua Hua hua
Undi PKR Bawa Kehancuran Negara
Undi PAS Bawa Pepecahan Umat Islam
Undi DAP Bawa Penindasan Bangsa
Undi BN Bawa Kemakmuran Agama, Bangsa Dan Negara.

Tuesday, 19 March 2013

MAT SABU DIK MAH SAH BERTANDING DI PARLIMEN PENDANG?


Dengan bermodalkan Taulan Mat Rasul dah tersangat renta, dah tua dan nak berjalan pun, terkengkang-kengkang, maka Mat Sabu pun dihalalkan masuk ke Pendang untuk bertanding di kerusi Parlimen Pendang. Manakala penyandangnya sekarang, Dr. Hayati Othman akan ditolak ke DUN Tokai dan diangkat sebagai FUTURE MENTERI BESAR OF KEDAH menggantikan Azizan Abdul Razak.
 
Untuk 'menghalalkan' Mat Sabu ke Pendang, dikatakan kerusi Parlimen Pendang pernah disandang oleh bekas Presiden PAS, Allahyarham Fadzil Nor. Konon-kononnya dengan jawatan Timbalan Presiden yang disandang oleh Mat Sabu sekarang ini, maka sesuai sangatlah kerusi itu ditandingi dan dimenangi oleh Mat Sabu.
 
Mat Sabu adalah orang Pulau Pinang. Mat Sabu tidak pernah bertanding di Pulau Pinang selepas dua kali kalah di Permatang Pauh pada tahun 80-an dahulu meskipun dia mendapat gaji besar dari Pulau Pinang.
 
Alasan yang mewajarkan Mat Sabu untuk bertanding di Pendang ialah, PAS Pendang menawarkan kerusi Parlimen Pendang untuk ditandingi oleh Mat Sabu. PAS Pendang sudah tidak mempunyai sesiapa pun untuk bertanding di kerusi tersebut. PAS Pendang terpaksa menumpang tuah dan hebiaq mulut Mat Sabu untuk meneruskan penguasaan Kerusi Parlimen Pendang.
 
Namun sesuatu yang sangat jelas dalam hal ini ialah, Mat Sabu sebenarnya sedang memberikan isyarat kepada Azizan Abdul Razak bahawa dia sebenarnya sangat berkuasa di Kedah. Banyak YDP PAS Kawasan yang bergantung di ketiaknya. Mereka tidak takut-takut untuk menyatakan kepada Azizan, dia tidak lagi diperlukan di Kedah sama ada sebagai Pesuruhjaya PAS Negeri mahupun sebagai Menteri Besar. Sudah ada orang yang lebih layak untuk Azizan bagi jawatan tersebut dan orang berkenaan adalah dari kumpulan Mat Sabu.
 
Dalam hal ini, orang berkenaan adalah Hayati Osman, individu yang sebelum ini dikaitkan sebagai 'orang Azizan' tetapi dengan perkembangan terbaru ini membuktikan yang Azizan sebenarnya bersendirian. Tiada sesiapa pun yang mahu bergandingan atau pun membantu Azizan.
 
Wala' sekarang ini sudah tidak wujud kerana wala' kepada Mat Sabu selaku Timbalan Presiden jauh lebih penting berbanding wala' kepada Azizan yang hanya berjawatan Pesuruhjaya PAS Kedah dan Menteri Besar.
 
Perkembangan terbaru ini amat menarik untuk diperhatikan. Kalau PAS menggelakkan UMNO kerana upacara cantas-mencantas, nampaknya PAS Kedah juga tidak terkecuali daripada adat berkenaan. Malah lebih teruk lagi, PAS Kedah terpaksa membawa masuk jagoan dari luar untuk meneruskan tradisi berkenaan.
 
Yang menjadi persoalan, adakah Azizan Abdul Razak akan angkat bendera putih dan menyerahkan tampuk pentadbiran negeri kepada Kumpulan Mat Sabu dan Mahfuz Omar seandainya PAS berjaya mengekalkan penguasaan DUN Kedah selepas PRU13 nanti?
 
Kerusi Parlimen Pendang kini disandang oleh Datuk Dr Mohd Hayati Othman dan beliau dilaporkan akan bertanding kerusi dewan undangan negeri pada PRU kali ini.
 
Pada awal Mac, Yang Dipertua PAS Pendang, Datuk Mohamed Taulan Mat Rasul dilaporkan berkata, mereka telah mencalonkan Mat Sabu dan dua yang lain untuk bertanding di kerusi parlimen Pendang.
 
Memetik sumber lain pula mendakwa Mat Sabtu tidak berminat untuk bertanding di Pulau Pinang walaupun berasal dari negeri itu kerana PAS tidak mempunyai pengaruh kuat dalam negeri yang diperintah DAP itu.
 
Pendang dianggap sebagai kerusi selamat kerana mempunyai jumlah ahli PAS yang ramai iaitu 15,000 orang.
 
psst.....masyarakat Pendang dikatakan lebih teruja dengan Tok man Bedun dan rata rata menolak pemimpin yang dilihat popular tapi dipalit dengan isu moral yang sensitif terutama membabitkan isteri orang....
 
 
Mat sabu akan perit di Pendang kerana aura calon BN kali ini sangat kuat dikalangan Masyarakat Pendang.

ASAL USUL PENDANG KEDAH

Tuesday, 19 March 2013

@pendang_APJr : Asal Usul Pendang Kedah

SEJARAH LATAR BELAKANG PENDANG

Nama ‘Pendang’ dikatakan berasal daripada nama ‘Pendiat’ yang bermakna parit atau lubang yang digali khas untuk menangkap dan menjinakkan gajah. Gajah-gajah yang telah dijinakkan dimandikan di telaga sejarah yang terdapat berhampiran Balai Polis Daerah Pendang. Menurut sejarah, telaga ini adalah telaga asal dan tidak pernah kering walaupun di musim kemarau panjang. Anak-anak gajah dipelihara di sebuah kampung yang bernama Kubang Anak Gajah dan gajah-gajah yang mati pula akan ditanam di satu tempat bernama Kampung Gajah Mati.

Pada zaman tersebut, Pendang adalah tempat pembiakan gajah yang terbesar dan terkenal di Negeri Kedah selain dari Mukim Naga di Daerah Kubang Pasu. Gajah menjadi kenderaan utama pada masa itu terutama sebagai kenderaan darat untuk menghantar ‘ufti’ ( Bunga Emas ) ke Negeri Siam. Pendang merupakan sebuah daerah dalam Negeri Kedah Darul Aman yang diwartakan pada 1 Februari 1975 dan disempadani oleh Daerah Kota Setar di bahagian Utara, Daerah Yan di Barat, Daerah Padang Terap dan Sik di sebelah Timur dan Daerah Kuala Muda di bahagian selatan. Keluasan bagi Daerah Pendang ialah 62,929 hektar atau 629.29 kilometer persegi dan terbahagi kepada lapan mukim iaitu Mukim Tobiar, Mukim Padang Pusing, Mukim Guar Kepayang, Mukim Padang Peliang, Mukim Rambai, Mukim Bukit Raya, Mukim Padang Kerbau dan Mukim Air Puteh.

Sebanyak 27,639 hektar tanah di Daerah Pendang digunakan untuk tanaman getah manakala 18,462 hektar tanah digunakan untuk tanaman padi. Antara tanaman yang semakin pesat diusahakan di Daerah Pendang ialah rambutan, durian, cempedak, mangga, dokong, limau bali, nangka dan manggis. Sektor perniagaan yang terdapat di Daerah Pendang dibahagikan kepada dua kategori iaitu perniagaan formal (barang runcit dan perkhidmatan) dan perniagaan tidak formal (gerai dan penjaja). Aktiviti perniagaan di Daerah Pendang tertumpu pada kawasan penempatan utama seperti Pekan Pendang, Tanah Merah, Tokai, Kubur Panjang, Bukit Jenun, Kilang Kechik, Kokbah dan Kampung Baru.

Daerah Pendang tidak mempunyai kawasan khusus untuk industri. Sektor perindustrian adalah berselerak di merata tempat. Industri di Daerah Pendang banyak tertumpu kepada hasil pertanian seperti kilang beras dan getah. 68 peratus kilang di daerah Pendang dimiliki oleh kaum Cina yang terlibat dalam semua jenis kilang. Melayu memiliki 26 peratus jumlah kilang di Daerah Pendang, hampir semuanya terlibat dalam industri makanan. Kaum-kaum lain memiliki kurang dari lima peratus.

Daerah Pendang mempunyai 32 buah Sekolah Kebangsaan, Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (tiga buah) , Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil (sebuah), Sekolah Menengah Agama Rakyat (dua buah) dan Sekolah Menengah (9 buah). Keseluruhannya, pelajar sekolah rendah seramai 13,994 orang dengan tenaga pengajar seramai 740 orang dan jumlah kelas sebanyak 240 buah.SUMBER DIPETIK DARI aktivispendangjr.blogspot.com

BOLEHKAH BANGKAI BUSUK PELIWAT DITUTUP DENGAN 100 JUTA ?

 
Anwar Ibrahim hari ini bertindak menyaman seorang individu kerana didakwa menyebarkan gambar serta video lucah didalam ruang siber yang dikatakan mirip dirinya. Saman berjumlah RM 100juta tersebut telah difailkan di Mahkamah hari ini.


Menurut N.Surendran yang membuat kenyataan media bagi pihak anak guamnya, beliau memaklumkan bahawa Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini telah memulakan prosiding undang-undang terhadap satu Wan Muhammad Azri bin Wan Deris yang merupakan pemilik / pengendali laman web berkaitan Umno yang dikenali sebagai "Papa Gomo".


Pada 16 Mac 2013, laman web Papa Gomo menyiarkan gambar palsu dan tuduhan tidak berasas terhadap Datuk Seri Anwar dalam usaha untuk mengaitkan beliau dalam satu lagi video seks yang direka.


Dalam surat permintaan yang dihantar hari ini, peguam Anwar telah menuntut supaya blogger Papa Gomo menarik balik tuduhan berniat jahat, meminta maaf dalam tempoh 48 jam mulai dari hari ini, dan membayar ganti rugi dalam jumlah sebanyak RM 100 juta.


Jumlah gantirugi yang dituntut iti berdasarkan hubungan rapat blogger tersebut dengan beberapa pemimpin kerajaan serta Agensi dan juga sokongan jelas UMNO terhadapnya.


Anwar sebelum ini menafikan beliau adalah individu yang dimaksudkan didalam beberapa siri video serta gambar skandal seks yang menggemparkan negara. Bukti fizikal seperti bentuk perut telah menjadi alasan Anwar menafikan dakwaan terbabit. ~ MPP News

Monday, 18 March 2013

KUSULTANAN SULU YANG HILANG...!!

 
 
 
 
 
SALASILAH keluarga Jamalul Kiram III daripada Kesultanan Sulu bermula semasa pemerintahan Sultan Muhammad Jamalul Kiram I (1832-1842) bin Sultan Muhammad Alimuddin III (1808).




Daripada Jamalul Kiram I, inilah bermulanya nama Kiram dan nama ini berakhir semasa kemangkatan Sultan Jamalul Kiram II (1884-1936) yang mangkat tanpa zuriat ketika kedatangan Amerika Syarikat (AS) ke Sulu.
 

AS mula menjajah Filipina dan wilayah-wilayahnya termasuk wilayah-wilayah Kesultanan Sulu pada 14 Ogos, 1898 apabila tentera AS berjaya menewaskan tentera Sepanyol di Manila.

 
Sultan Jamalul Kiram II juga merupakan Sultan Sulu yang menandatangani perjanjian dengan Sepanyol bagi menyerahkan wilayah-wilayah, kedaulatan dan kekuasaan Sulu kepada penjajah Sepanyol pada 1885. Sebelum itu sultan-sultan Sulu terdahulu bersama-sama penduduk Sulu bangsa Tausug telah bertarung nyawa berperang selama hampir tiga abad bagi mempertahankan kedaulatan wilayah-wilayah Sulu daripada penjajah Katolik Sepanyol.

 
Daripada laporan sejarah, sultan daripada keluarga Kiram sering membuat kesilapan dalam pentadbiran dan mengkhianti kaum Tausug, bumi Sulu serta agama Islam.


Dalam satu peristiwa, Sultan Jamalul Kiram II pernah merestui tentera AS membunuh lebih 4,000 rakyat Sulu yang enggan membayar cukai kepala kepada penjajah AS ketika itu.


Kaum Tausug melihat Sultan daripada keluarga Kiram sebagai tali barut AS yang merestui pembunuhan kaum keluarga Datu dan Syarif Tausug di Bud Bagsak dan Bud Dahu berhubung isu pembayaran cukai kepala kepada AS.


Sultan Kiram terakhir itu terpaksa memberikan restu kepada AS membunuh rakyatnya sendiri berjumlah lebih 4,000 orang (termasuk 1,600 yang mati syahid, termasuk wanita dan kanak-kanak) yang memilih menentang AS dan perintah Sultan.


Malahan ada bukti waris-waris Kesultanan Sulu menuntut supaya bayaran pajakan Sabah dinaikkan dan difahamkan arahan itu dikeluarkan oleh Sultan Esmail Kiram II bin Datu Punjungan.


Ramai waris-waris Kesultanan Sulu yang lain menentang bayaran kepada sembilan waris Kesultanan Sulu daripada keluarga Kiram oleh Mahkamah Sesyen Borneo Utara pada 1939 dan menganggap kumpulan itu sebagai `penjual negara’ dan sanggup menjual tanah kubur ayahanda mereka sendiri.


Malahan Esmail Kiram turut didakwa mengugut Malaysia untuk menambah bayaran wang pajakan Sabah untuk kepentingan keluarganya.


Keluarga Kiram sekali lagi menjadi pengkhianat bangsa Tausug apabila menyerahkan wilayah-wilayah Sulu kepada kerajaan Filipina di bawah era Ferdinand Marcos pada 1962 semasa Sultan Esmail I bin Rajamuda Mawallilwasit.


Pada 11 Februari lalu, keluarga Kiram sekali lagi menimbulkan angkara apabila pengikut Jamalul Kiram III menceroboh Lahad Datu, Sabah menyebabkan lebih 60 pengikutnya terbunuh dalam pertempuran dengan pasukan keselamatan Malaysia.


Keluarga Kiram sangat ramai. Ada keluarga daripada sebelah Puteri Piyandao bin Sultan Badaruddin I, ada Kiram daripada jalur keluarga Sultan Esmail I bin Rajamuda Mawallilwasit (Sultan inilah yang menyerahkan Sulu kepada Filipina pada 1962) dan ada Kiram daripada Datu Punjungan bin Rajamuda Mawallilwasit (ayahanda Jamalul Kiram III).
 
 
 
 
Kesian Puteri Jacel, mungkin selepas ini dia akan dimaki hamun oleh ahli keluarganya sendiri kerana tanpa disedari Puteri Jacel Kiram telah menunjukkan bukti tuntutan keluarga Kiram itu tidak sah.

Pendedahan dokumen perjanjian pajakan tanah Sabah di antara Sultan Sulu dengan Syarikat Borneo Utara British melalui laman sosial Facebook itu telah menguatkan lagi fakta bahawa Sabah milik sah Malaysia, kata pakar.

Penganalisis politik, Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan berkata, perjanjian yang diterjemah daripada bahasa Arab ke bahasa Inggeris itu turut tertera perkataan "pajakan kekal" tanah Sabah kepada syarikat tersebut yang membawa erti kesultanan Sulu tidak boleh menuntut kembali Sabah.
 
 

Katanya, pada zaman dahulu, perjanjian-perjanjian pajakan tanah dibuat oleh British menggunakan ayat-ayat yang merujuk kepada kekal atau selamanya termasuk penggunaan ayat selagi ada bulan dan bintang.

"Sejarah sendiri telah menunjukkan bahawa Sabah dan Malaysia kini bukan lagi di bawah jajahan dan pemerintahan British".

"Pada 1963, penduduk-penduduk Sabah dan Sarawak telah memilih untuk menyertai Malaysia melalui referendum di bawah Suruhanjaya Cobbold 1963 dan penubuhan Malaysia telah pun berlaku pada 1963 secara rasminya. Tidak ada sesiapa, mahu pun kerajaan lain yang boleh membuat tuntutan".

Beliau diminta mengulas tindakan anak perempuan ketua pengganas Sulu, Jacel Kiram yang mendedahkan dokumen perjanjian di antara Sultan Sulu dengan Syarikat Borneo Utara British bertarikh 1878 melalui laman Facebook.

Perjanjian itu bertajuk Perjanjian Pajakan Sabah 1878 dengan isi kandungan utamanya: pemberian pajakan kekal oleh Sultan Sulu meliputi tanah dan wilayah Borneo bertarikh 22 Januari 1878.

Tambah Zainal Abidin, Jacel boleh mendedahkan seberapa banyak dokumen mengenai Sabah yang dikaitkan dengan kesultanan Sulu, namun tidak satu pun akan memihak kepada mereka.

Katanya, Sabah sudah rasmi hak negara ini sejak menyertai Malaysia pada 1963.

Sementara itu, Dekan Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Madya Dr. Zaid Ahmad berpendapat, perjanjian yang termetera di antara Syarikat Borneo Utara British dengan Sultan Sulu mengenai pajakan kekal tanah Sabah sudah lama berlalu dan tidak boleh diguna pakai lagi setelah Sabah menyertai Malaysia pada 1963.

Katanya, mana-mana pihak kini tidak boleh mempertikai penyertaan Sabah dan Sarawak di dalam Malaysia.

"Kesultanan Sulu sendiri tidak diiktiraf di negara mereka sendiri iaitu Filipina dan sekiranya di bawa ke Mahkamah Antarabangsa sekali pun, perkara ini tidak akan menjadi kes untuk dibicarakan," katanya.

- Nama RAMOS tu datang dari mana???